Budget-wattmätare?

Cyklar, komponenter, skor, våtdräkter, elektronik, kläder, you name it!
Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Budget-wattmätare?

Inläggav Glad » 22 okt 2015, 09:47

Jag är en av dem få triathleter som inte verkar ha oändliga resurser så inför varje inköp så måste jag göra en hel del research och presentera ett förslag för "regeringen" där hemma. Majoriteten av min utrustning är begagnad och ihopplockad.

Just nu har jag lyssnat för mycket på personer som sagt att det knappt går att träna utan en wattmätare så jag har självklart börjat titta på en sådan. Här behöver jag lite hjälp. Vad ska man tänka på? Finns det märken man ska hålla sig borta ifrån? Kan man köpa begagnade wattmätare?

Jag läste DCRainmakers wattmätar guide för 2015 och blev lite visare, om än inte mycket. Jag fastnade för hans budget rekommendation: Power2Max Classic (https://www.power2max.com/northamerica/ ... wer-meter/).
Är den nåt att ha eller är det bortkastade pengar?
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
BigFred
SprintMästare
Klubb: Race & Shine
Kontakt:

Re: Budget-wattmätare?

Inläggav BigFred » 23 okt 2015, 21:18

Funderar också på wattmätare. Hoppas nån har lite tips i frågan.

kallewick
Supersprintare
Klubb: 30K Solutions
Kontakt:

Inläggav kallewick » 24 okt 2015, 13:13

Eftersom du redan läst DC's inlägg så är det nog inte mycket mer vi kan komma med. Har har helt enkelt bäst koll. Sen får du ta ställning till som du vill ha nav, pedaler eller vevparti-system.

Fördelar med pedaler, tex vector är att du hyggligt lätt kan byta mellan cyklar.

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Inläggav Claes » 24 okt 2015, 19:50

Höger/vänster, eller bara en sida är ytterligare en parameter till dom som Kalle listade upp.

Tänkte skriva att du borde titta på nåt beprövat system (där Stages kanske är intressant?), men sen kom jag på att det inte alls behöver betyda nåt. Titta på Garmin som 1 år efter produkten började säljas sabbade den med en mjukvara, och sen sket totalt i att ens erkänna problemet. Nu verkar det dock vara fixar på g :roll:

Det är en intressant marknad just nu iaf :)
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 20 nov 2015, 22:36

Suck. Så klart jag väntade för länge. Nu är dom billiga Power2Max mätarna borta :(

Den billigaste jag kan hitta nu kostar 7333kr + frakt.

O andra sidan har Wiggle rea och säljer Vector 2s för 7620 kr. Är det vettigt?
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 21 nov 2015, 14:04

Oj! Såg nu att Cykelcity rear ut Stages för 5299kr. Det fanns inte några kvar som passade mina vevarmar. Det fanns dock kortare. Skulle det vara värt att byta till kortare armar för något sådant? Hur påverkas cykeln av det? Jag skulle då gå från 175 mm till 172.5 mm.
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 22 nov 2015, 14:18

Glad skrev:Oj! Såg nu att Cykelcity rear ut Stages för 5299kr. Det fanns inte några kvar som passade mina vevarmar. Det fanns dock kortare. Skulle det vara värt att byta till kortare armar för något sådant? Hur påverkas cykeln av det? Jag skulle då gå från 175 mm till 172.5 mm.

Jag kommer köra 2,5 mm kortare vevarmar på min nya. Enligt några ska det funka bättre att springa efteråt med kortare vevar.

Men då måste du väl byta hela vevpariet och då är du nästan upp i Vectorpris?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 22 nov 2015, 20:19

Ja tyvärr. Jag missade att Stages satt på vänstra och att det var hela vevtjofräsen som behövde bytas. Den planen är nu nerlagd. Nu sitter jag och hoppas på black friday rea någonstans. Om inte det hjälper får jag väl helt enkelt köpa en av de dyra. Känns bisarrt att köpa tillbehör som kostar mer än cykeln...
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 23 nov 2015, 08:52

Glad skrev:Känns bisarrt att köpa tillbehör som kostar mer än cykeln...

Det löser man enkelt genom att köpa en dyrare cykel.

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 27 nov 2015, 23:36

Så! Nu har jag beställt en Power2Max Type S med FSA Gossamer crankarms och Praxis Works klingor. Riktigt bra Black Friday deal, som jag hade rekommenderat om det inte redan varit slut :)
//BudgetTriathleten

Återgå till "Prylar"

I samarbete med

- Triathlonbloggar