Utväxling - val av klingor och kassett

Cyklar, komponenter, skor, våtdräkter, elektronik, kläder, you name it!
Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Utväxling - val av klingor och kassett

Inläggav Claes » 12 nov 2015, 12:57

Sitter och ska välja utväxling på nya hojen och började fnula på att köra 52/36 och 11-23. Borde inte det bli ganska bra?

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... 2.6&UN=KMH

Då får man hyfsat täta steg och inte så mycket overlap mellan klingorna. Funkar i mer kuperad terräng men man tappar lite möjlighet att trycka när det börjar gå uppåt 55-60 knyck.

Tidigare hade jag 53/39 och 11-25, 10 vxl. Hade gärna haft några lättare växlar på Playitas tex. samtidigt som det var stora hopp mellan vissa växlar.

Vad kör ni på? För- nackdelar?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

StaffanS
SprintMästare
Klubb: Fredrikshof

Re: Utväxling - val av klingor och kassett

Inläggav StaffanS » 12 nov 2015, 15:37

Kör 50/34 / 12-25 på racern. Bra utväxling till det mesta tycker jag, även om det händer att det fattas någon växel när det går riktigt snabbt. Köpte en 11-23-kassett till den här säsongen, men så kom en Mallorcaresa ivägen och jag orkade aldrig byta. Och eftersom jag ska dit i vår igen kommer jag inte byta nu heller.

11-23:an hamnade på tempohojen jag köpte i somras istället. Lite overkill, med tanke på att det sitter 54/42 fram. Blir i vart fall byte till 12-25 bak, men skulle nog egentligen vilja gå ner lite fram också. Men eftersom jag köpte cykeln begagnad hade jag inte så mycket att välja på.

Bägge cyklarna är tiodelade.

Så länge man inte ska köra berg tycker jag att din tänkta setup verkar bra.

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Utväxling - val av klingor och kassett

Inläggav Claes » 12 nov 2015, 19:35

Lägsta växeln blir ju samma som jag hade innan, så kanske man skulle ha 11-25 på träningshjulen... Men jag får 7 växlar mellan 30 och 40 km/h istället för 5 som förut.

http://www.gear-calculator.com/ är ett riktigt bra och visuellt verktyg! :)
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Återgå till "Prylar"

I samarbete med

- Triathlonbloggar