Svenska Cupen (DITS) 2016

För- och eftersnack, tips om tävlingar och boende, race reports, etc.
Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Svenska Cupen (DITS) 2016

Inläggav Claes » 03 nov 2015, 08:31

Är det någon som gör en satsning på totalen och kör alla deltävlingar nästa år?

Själv blir det nog Västerås och Uppsala bara, för att dom ligger nära. Körde alla tävlingar 2014 och då det inte är så många som gör det blev det faktiskt en liten fajt om slutsegern i min grupp. Då var vi två som körde alla. I fjol var det bara en... (H35-39)

Både bra och dåligt att tävlingarna körs över hela landet. Det tråkiga är att konkurrensen blir mindre, och därmed också prestigen i en totalseger. Men skulle man köra alla i bara en del av landet blir det ju också orättvist. Knepigt...

Lite masters-siffror från 2015:

Masters herrar, totalt 106 namn varav 11 körde alla.

http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultF ... Master.PDF

Masters damer, 42 namn varav 2 körde alla.

http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultF ... Master.PDF

Vad kan man göra för att öka populariteten och öka viljan att slåss om alla poäng? Det är ju grymt roliga och välarrangerade tävlingar!
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

MattiasK
Supersprintare
Klubb: Terrible Tuesdays Triathlon
Kontakt:

Re: Svenska Cupen (DITS) 2016

Inläggav MattiasK » 03 nov 2015, 14:46

Jag är en av dem som körde hela cupen (i H40) i år. Dels för att det var roligt att tävla, men också för att det för en gångs skull passade in i semester- och tävlingsschema. Måste säga att alla arrangemang i cupen och att alla tävlingarna var väldigt stadsnära gjorde det riktigt kul att köra. Vi fick till en liten fight också även om Andreas i slutändan var tydlig vinnare. Hade givetvis också önskat att det var betydligt fler som körde alla tävlingar och att det fanns mer placeringar att fightas om. Att studera startlistor, kolla gamla placeringar och sträcktider på motståndare ger ju ytterligare en dimension åt tävlandet.

Tyvärr så känns det som ett väldigt svenskt problem överlag. Det gäller inte bara triathlon, utan i väldigt många sporter är det tyvärr alldeles för få som ställer upp i tävlingsklasserna. Mycket hellre motionsklass (fast man vill gärna ha en placering ändå). Tävla gör man bara om man är "riktigt bra" och det är nog dessutom en hel del som hellre tar en hög placering i motionsklass än en låg placering i tävlingsklass.

För cupens del tror jag att det behövs några fler deltävlingar och ett poängsystem som gav möjlighet att räkna bort eller missa någon tävling. Och så givetvis mer uppmuntran till de som faktiskt kör alla tävlingar. Jag måste villigt erkänna att jag blev lite snopen över att inte ens få ta emot någon liten plakett eller liknande när jag kom 2:a efter att ha rest land och rike runt för att köra hela cupen. Och så kan vi ju ta bort tidtagning och resultatlistor från motionsklasserna så att det bara blir tävlingsklassen som räknas ;)

Fredrikkrantz
Supersprintare
Klubb: Heleneholms IF Tri Team

Inläggav Fredrikkrantz » 03 nov 2015, 18:26

Jag kommer köra alla deltävlingar 2016 (klass 35-39), nu är ju bara tre av dem släppta ännu men hoppas att det blir fyra. Ska bli kul att köra ett sammandrag och hoppas att det blir hyggligt deltagande i varje deltävling.

De borde, som beskrivs ovan, skippa motionsklassen och även köra en mastersklass 30-34 non drafting. Sen hade det varit kul att lägga sista deltävlingen i Kalmar i samband med IM, det är en grymt kul bana och en fantastisk publik.

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 03 nov 2015, 19:43

Det är ju jättebra förslag MattiasK! Skippa tidtagning i motion och räkna dina 3 bästa tävlingar (om det nu är 4).

Att köra en 30-34 klass är också bra, även om det inte ökar konkurrensen inom dom andra klasserna direkt. Men det skulle kanske bli fler deltagare totalt?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Fredrikkrantz
Supersprintare
Klubb: Heleneholms IF Tri Team

Inläggav Fredrikkrantz » 03 nov 2015, 21:48

Jag tror många som är mellan 30-34 år är tävlingssugna, antingen är nya i sporten eller inte är framme vid IM satsningar ännu, men många vill inte köra draftingklassen. Detta kan skapa ett större intresse kring själva cupen. Som jag förstår kör bara Sverige motionsklasser, övriga länder kör AG.

Har ni hört något om vart den fjärde deltävlingen skall ligga?

xrister75
Supersprintare
Klubb: SPIF
Kontakt:

Inläggav xrister75 » 04 nov 2015, 19:48

Hade tänkt köra hela cupen, för första gången men har blivit inbjuden att få cykla VR med ett team. Har aldrig cyklat VR med ett team så vill testa det, dock så gör det att jag missar första deltävlingen. Och då känns det kört. Annars att jag försökt kriga på i H40. :-)

StaffanS
SprintMästare
Klubb: Fredrikshof

Inläggav StaffanS » 05 nov 2015, 09:48

Körde Malmö i år och hoppas få till Uppsala eller Västerås 2016. Skulle gärna köra hela cupen (H35-39) som en kul grej, men är många och långa resor om det är samma orter som i år. Vilket blir svårt med småbarn.

Förhoppningsvis blir det av om ett par år när min fru också kan tävla i mastersklass så kan vi göra det tillsammans. I Malmö var det helt olika starttider och banor för masters och tävlingsklassen. För att få till det med barnvakt så fick hon köra i motion istället. Dessutom inte så kul när det är typ tio damer som startar, om man hamnar efter direkt i simningen och får köra åtta varv solo på cyklingen.

Håller med om att det vore en bra idé med en mastersklass 30-34 också. Eller AG rakt igenom för den delen. Nu blir ju valet motion eller elit för väldigt många, vilket gör att de som är under 35 får en rätt tuff måttstock om de vill tävla. Och det tror jag många vill - men inte i elitklassen.

För övrigt har jag för mig att jag läst någonstans någon gång att tanken är att det ska vara fem deltävlingar i cupen, och att man då ska få räkna fyra bästa resultaten. Har försökt hitta det dokumentet, men har inte lyckats. Kanske bara något jag fantiserat ihop?

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 05 nov 2015, 12:15

StaffanS skrev:För övrigt har jag för mig att jag läst någonstans någon gång att tanken är att det ska vara fem deltävlingar i cupen, och att man då ska få räkna fyra bästa resultaten. Har försökt hitta det dokumentet, men har inte lyckats. Kanske bara något jag fantiserat ihop?

Sen 2010 har det varit 4 tävlingar iaf. Längre bak än så finns inga resultat på förbundets sida. Eller är cupen inte äldre än så? Jag är ju ganska ny i detta ändå :)

StaffanS
SprintMästare
Klubb: Fredrikshof

Inläggav StaffanS » 05 nov 2015, 15:02

De ville ha fem tävlingar till 2014: http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTria ... Cupen2014/ Men jag kan inte hitta något om att man skulle få räkna bort ett resultat.

Sen verkar cupen ha funnits lite längre än 2010, dagordningen från förbundets årsmöte 2014 säger "Under 2013 har Svenska Cupen i nuvarande format arrangerats för sjunde året".

Användarvisningsbild
StefL
Supersprintare
Klubb: SCT

Inläggav StefL » 08 dec 2015, 14:58

Jag körde alla tävlingarna i år när jag hade mellanår från IM och satte som huvudmål att jag skulle ta en pallplats i totalen (H45). Nu var det bara jag som körde alla tävlingarna och som enda deltagare i Umeå fick jag ju 800 poäng till "skänks" där vilket nog bidrog till att jag till slut slutade etta i totalen, och till min glädje faktiskt FICK ett pris efter att liksom Mattias ha rest land och rike runt (jag hade också trott att plats 1-3 i respektive AG-klass skulle uppmärksammas).

Som utflyttad norrlänning boende i Stockholm och med sommarstuga utanför Umeå har jag såklart ett lite annat perspektiv på det här med resor än många andra (inte minst som min far är från Skåne och jag reste dit varje sommar när jag växte upp). Sverige ser ut som det gör och vi får nog acceptera att vill man tävla nationellt får man vara beredd att resa en bit. Jag håller iof med om att man skulle kunna ha fler tävlingar med möjlighet att räkna bort någon - men jag hoppas det blir fler som åker till Umeå nästa år nu när det blir SM.

Återgå till "Tävlingar"

I samarbete med

- Triathlonbloggar