Ironman Kalmar 2016

För- och eftersnack, tips om tävlingar och boende, race reports, etc.
Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Ironman Kalmar 2016

Inläggav Claes » 26 jul 2016, 08:51

3,5 vecka kvar! Hur ligger ni till? :)
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Johantanman
SprintMästare

Inläggav Johantanman » 27 jul 2016, 08:32

Fick ett sent infall och anmälde mig till Kalmar men känner ändå att träningen ligger ok i fas. Kör mest mängd nu men med inslag av lite kvalitet i zon3 och zon4 framförallt i cykel. I löpning är IM-fart i zon2 för mig så där blir det tävlingsspecifikt bara jag joggar en sväng :)
Kör en Big Day i helgen, en halv-IM uppdelat på 3 pass med lite käk och vila mellan passen.

Själv då?

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 27 jul 2016, 12:10

Toppen!

Jo, jag har följt coachens schema och det känns som att det har gett resultat. Gör en sista big day nu på lördag också. Full distans simning och cykel + 30 min bricklöp. Sen är det dags att börja lätta upp lite :)
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Karl
Supersprintare

Inläggav Karl » 28 jul 2016, 23:34

Jobbiga frågor du ställer Claes!

Tänk om jag bara visste hur jag ligger till! Gjorde en halva i helgen som tog 49 % av tänkt tid på IM (lite för lång simning och lite kort löpning och cykling). Det kändes stabilt men att dubbla distansen och bibehålla farten kan jag inte säga så mycket om... Kommer vara mer återhämtad inför Kalmar och tror det främst kommer ge en betydligt bättre löpform. Borde kunnat pressa betydligt hårdare på löpningen och mådde väl när jag kom i mål.

Det är dock två saker som är säkra:
  1. Jag har aldrig i hela mitt liv vart mer vältränad och mer kapabel till att göra bra ifrån mig på en Ironman eller annan triathlon-tävling!
  2. Jag har gjort allt jag rimligen förväntat av mig själv och lite till!

Är väldigt nöjd över träningen från Kalmar 2015 och den otroliga förbättring jag haft gentemot förra året med avseende på precis allt! Jag ligger en bit ifrån de olika mål jag satt upp för att klara mitt övergripande mål. Men så mycket mer än att följa träningsprogrammet kan jag inte göra nu.

Träningsmässigt är jag inne i en av de tuffaste veckorna och känner mig fräsch och hel. I tisdags och onsdags var det värre. Men jobbet blev gjort även ifall det hängde ihop med mycket sofftid. Imorgon väntar 6-8 h cykling och lite återhämtningsaktivitet på det. På lördag är det långlöp, 3 h. Lite simning och andra återhämtningsaktiviteter återstår också av veckan. Sen börjar nerförsbacken! Lättar upp något nästa vecka för att sen minska än mer under de nästföljande två!

Ska bli så spännande att se var detta kommer ta mig och att ha en baseline att utgå från i framtida träning!

PS. Saknar din blogg! Har du arkiverat innehållet publikt?

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 29 jul 2016, 10:51

Haha! Ja, det finns inga säkra svar på frågorna innan race ;) Men det ska bli intressant att se vad du kan prestera med den extremt ambitiösa träningen du gjort! Kör klokt och ha inte bara tider som mål/motivation under loppet är mitt tips :)

Det var ju kul att höra att du saknar bloggen! Ligger inte uppe nånstans men jag har arkiverat det. Får se om det blir nåt mer bloggande i framtiden men just nu känns det bara som ett tvång och en last. Men jag läser fortfarande en massa bloggar, bla din :)

Viktor
Supersprintare

Inläggav Viktor » 29 jul 2016, 13:23

Skadefylld säsong (löparknä) gör att jag kämpar med att helt skippa tidsmål och försöka njuta av eventet. Har inte sprungit ordentligt på flera månader men tog mig precis som Karl runt Karlstad halv-IM på en klart skaplig tid (bortsett från löpningen...)

Som Karl var inne på stämde knappt någon distans i Karlstad vilket verkar vara mer regel än undantag på halv-IM-lopp. Någon som har koll på Kalmars bana? Är någon gren kort eller lång eller är de bättre på att mäta än övriga Sverige?

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 29 jul 2016, 13:55

Trist med skador... Hoppas du får ordning på det!

Kalmars sim och löp är ganska exakta enligt min GPS. Däremot är cykelbanan erkänt 2 km längre, dvs 182 km.

Viktor
Supersprintare

Inläggav Viktor » 29 jul 2016, 22:59

Ok, då får man lägga på några minuter. Märkligt fenomen det där, Göteborgsvarvet och Stockholm marathon är uppmätta på metern, Kalmar diffar 2 km... Vissa tävlingar måste förstås ta hänsyn till en viss bansträckning men i Kalmar hade man bara kunnat flytta vändpunkten i Rockneby nån kilometer (den sträckan är väl för övrigt banans tråkigaste). Jaja, lika för alla och fantastiskt arrangemang i övrigt, ser fram emot 20 aug om bara knäna håller!

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 02 aug 2016, 13:04

Tydligen har det lagts ny, men tokgrov asfalt hela Torngårdsvägen, alltså där man kör från västra till östra sidan på Öland. Cykelbart men skakigt. Trist men lika för alla!

pdais97
SprintMästare

Inläggav pdais97 » 04 aug 2016, 19:03

Även om det inte är Kalmar utan Köpenhamn jag är anmäld till så tycker jag ändå till i denna tråden :)
Ligger uruselt till :)
Blir nog endast simning i Köpenhamn för att eventuellt köra Tjörn veckan efter :)

Återgå till "Tävlingar"

I samarbete med

- Triathlonbloggar