Ironman Kalmar 2016

För- och eftersnack, tips om tävlingar och boende, race reports, etc.
Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Ironman Kalmar 2016

Inläggav Claes » 06 nov 2015, 08:16

MalmalH skrev:Vilka tävlingar rekommenderas som träning inför IM? Jag ska köra min första IM 2016, men har ännu inte bestämt träningsupplägget helt.

Hur ser din bakgrund ut, vad har du kört i år? Vad har du för ambitioner med din IM?

Generellt tycker jag att det är skönt att köra några sprint och/eller olympiska distanser, inte minst mentalt. Det sliter inte så mycket och påverkar inte träningsupplägget om fokus är på en IM i slutet av säsongen. Man kan se det som bra och hårda träningspass där man för nöta in alla moment. Sen kan en halvdistans var en bra upptrappning så länge den inte ligger för nära i tid förstås.
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Inläggav Glad » 13 nov 2015, 20:13

Börjar bli nojig över boende. Nirvana var ju helt hysteriskt dyrt :S
Hostar man upp pengarna eller är man kall och väntar tills närmare i tid?
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 14 nov 2015, 15:12

Glad skrev:Börjar bli nojig över boende. Nirvana var ju helt hysteriskt dyrt :S
Hostar man upp pengarna eller är man kall och väntar tills närmare i tid?

Gillar inte hur Nirvana jobbar så bojkottar av princip. Ett tredje alternativ är ju att hitta nåt annat nu istället för att vänta :)
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Viktor
Supersprintare

Inläggav Viktor » 03 dec 2015, 20:30

Jag har en liknande fråga. Planerar att köra två halv-IM under sommaren för att komma väl förberedd till Kalmar (min andra start där). I juni blir det nog Borås och i juli funderar jag på Karlstad halv-IM som går 24 juli. Ligger den för nära Kalmar tycker ni? Tanken är att Karlstad får inleda ett sista hårt träningsblock på 2-3 veckor och sedan släppa upp träningen 1-2 veckor innan Kalmar. Vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 05 dec 2015, 14:51

Viktor skrev:Jag har en liknande fråga. Planerar att köra två halv-IM under sommaren för att komma väl förberedd till Kalmar (min andra start där). I juni blir det nog Borås och i juli funderar jag på Karlstad halv-IM som går 24 juli. Ligger den för nära Kalmar tycker ni? Tanken är att Karlstad får inleda ett sista hårt träningsblock på 2-3 veckor och sedan släppa upp träningen 1-2 veckor innan Kalmar. Vad tror ni om det?

Jag skulle nog personligen inte köra en halva så tätt inpå. I alla fall inte med full insats, och då vet jag inte varför jag skulle tävla ;) Då måste man också vara beredd att kliva av om något börjar kännas på tok, så att man inte riskerar nåt inför det viktigaste målet. Om man dessutom vill trappa ner inför den halvan blir ju träningen inför IM också påverkad mer.

Det går naturligtvis, men inte riktigt optimalt i mina ögon. Sen beror det ju på hur viktigt det är att optimera precis allt som går inför Kalmar. Det kanske är viktigare/roligare att köra ytterligare en tävling. Prioriteringsfråga :)

MattiasK
Supersprintare
Klubb: Terrible Tuesdays Triathlon
Kontakt:

Inläggav MattiasK » 06 dec 2015, 22:50

Claes skrev:
Viktor skrev:Jag har en liknande fråga. Planerar att köra två halv-IM under sommaren för att komma väl förberedd till Kalmar (min andra start där). I juni blir det nog Borås och i juli funderar jag på Karlstad halv-IM som går 24 juli. Ligger den för nära Kalmar tycker ni? Tanken är att Karlstad får inleda ett sista hårt träningsblock på 2-3 veckor och sedan släppa upp träningen 1-2 veckor innan Kalmar. Vad tror ni om det?

Jag skulle nog personligen inte köra en halva så tätt inpå. I alla fall inte med full insats, och då vet jag inte varför jag skulle tävla ;) Då måste man också vara beredd att kliva av om något börjar kännas på tok, så att man inte riskerar nåt inför det viktigaste målet. Om man dessutom vill trappa ner inför den halvan blir ju träningen inför IM också påverkad mer.

Det går naturligtvis, men inte riktigt optimalt i mina ögon. Sen beror det ju på hur viktigt det är att optimera precis allt som går inför Kalmar. Det kanske är viktigare/roligare att köra ytterligare en tävling. Prioriteringsfråga :)

Och själv tycker jag att det är alldeles utmärkt med att köra en halva ungefär 4 veckor innan helan. Givetvis med inställningen att man får vara beredd att kliva av om kroppen inte skulle fungera. Sen beror det givetvis på hur snabbt du återhämtar dig. Jag återhämtar mig ganska snabbt och kan efter en halva vara igång med full träning några dagar efteråt och har iom. det inte heller några problem med att köra en halva i tävlingsfart och sedan köra en IM 4 veckor senare.

Närmare än 4 veckor är nog däremot inte att rekommendera. Sen kan ju också noteras att jag i så fall inte heller kör halvan med tapering innan, utan snarare som ett alternativ till en "big day" (som jag brukar köra som 1h sim+1h vila+4h cykel + 1h vila + 2h löpning). Friel rekommenderar ju "big day" 10 resp. 4 veckor innan tävling.

Men... allt är individuellt och det beror huvudsakligen på din återhämtningsförmåga.

pdais97
SprintMästare

Inläggav pdais97 » 08 dec 2015, 17:13

och jag som går i tankarna om att utnyttja min möjlighet att köra Challenge Roth 1 månad innan IM Köpenhamn :)

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Inläggav Glad » 15 dec 2015, 11:00

Jag är nojjig över att inte ha sprungit en Mara tidigare. Vad tror ni om att köra Stockholm Marathon den 4e Juni. Mest för det mentala att ha gjort en mara. Vad tror ni? Sabbar man uppladdningen inför Vansbro/Kalmar då?
//BudgetTriathleten

pdais97
SprintMästare

Inläggav pdais97 » 15 dec 2015, 11:19

Första gången jag körde IM distansen så hade jag inte cyklat mer än 12 mil som längst och aldrig sprungit mer än 3 mil som längst.
Kom iofs inte upp i mer än 3 timmar/vecka inför den tävligen :)
Gjorde jag iofs inte inför min andra IM heller.
Men inför nästa så skall jag komma upp i minst 7tim/vecka.

Ser man på din fråga så tror jag inte att Kalmar blir lidande.
Beroende hur du tänker träna inför Stockholm så tror jag att Vansbro kan bli lidande.
Tränar du mycket löpning och skippar cykel och simning (vilket jag inte tycker är optimalt) i maj inför Stockholm så tror jag det kommer gå sämre i Vansbro.
allt beror ju ocxå vilket mål du har med Vansbro, ta dig runt eller en speciell måltid.

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 16 dec 2015, 08:28

Maxar man en mara blir man sliten. Jag skriver "man" för att det gäller nästan alla. Risk att du drar på dig småskador och inte kan träna så mycket löpning innan Vansbro då. Eller köra max på Vansbro.

Och jag skulle heller inte vara orolig för att ha gjort distansen innan Kalmar. Det blir liksom på en lägre intensitet då och inte alls som att springa bara en mara, där alla är oroliga över vad som händer den sista milen. Du har ju förhoppningsvis gjort träningspass som är uppåt 5-6 timmar totalt och det är viktigare.

Återgå till "Tävlingar"

I samarbete med

- Triathlonbloggar