Recovery

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
pdais97
SprintMästare

Recovery

Inläggav pdais97 » 17 jan 2016, 19:41

Har svårt att bestämma mig vilket application som jag skall logga all min träning i.
Just nu har jag tre program igång, Golden Cheetah, Sporttracks och Trainingpeak (har PC så kör version 3 än så länge).

Gemensamt för alla är dock att man kan se olika värden gällande hur mycket man tränar och vilken form man är etc.
Benämningar som TSS, Trimp, ACL, CTL, ATL, TSB finns där för att hjälpa till.
Har läst på en del genom bland annat Trainingpeak men tycker jag har svårt att få fram vilka värde som är "bra", "dåliga" etc.

Någon som har någon rekommendation om bra sidor eller kan förklara mer?

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Recovery

Inläggav Claes » 18 jan 2016, 10:05

TP's PMC är onekligen intressant. Jag har låtit default-värdena stå och tänker att jag relaterar till kurvorna istället för att tänka att om formen är negativ är jag sliten. Det kan vara ett bra sätt att mäta progressionen i träningsbelastning, men inte form.

Det är så många parametrar som inte tas med i den här beräkningen, inte minst sömn och övrig stress, saker som spelar enormt stor roll och som ibland gör all skillnad. Därför bedömer jag min form helt efter känsla.

Det är stor skillnad på en vecka här hemma med barn, skola, läxor, jobb, matlagning, övriga projekt etc. och en vecka på Playitas tex, där jag tränar äter, sover och har lämnat alla andra tankar här hemma i Sverige. Då kan jag träna dubbelt så mycket och mer, utan att bli lika sliten. Och det syns inte alls i PMC grafen.
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

pdais97
SprintMästare

Inläggav pdais97 » 20 jan 2016, 19:35

Jo, är intressant som bara den.
Precis som du säger så finns det ju en mängd andra faktorer som mat och sömn som inte är med.
Men tror att det kan ge en ganska bra uppskattning tillsammans med sina egna upplevelser och iaktagelser.
Skall läsa på mer för att komma underfund med det hela.

mikaeleriksson
Supersprintare
Klubb: Helsinki Triathlon Club

Inläggav mikaeleriksson » 22 jan 2016, 21:53

Joe Friel (en av Training Peaks grundare om jag inte är helt ute och cyklar) skriver ofta på sin blogg om olika Training Peaks relaterade saker. Här hittade jag en post om CTL, du kan säkert hitta mer information bara genom at söka på hans blogg! :) http://www.joefrielsblog.com/2015/06/pa ... -what.html
Kolla in min blogg!

Jag använder många, långa timmar på både efterforskning och skrivandet av varje post - inga Runner's World kortisar här inte!

https://www.scientifictriathlon.com/blog/

pdais97
SprintMästare

Inläggav pdais97 » 24 jan 2016, 21:35

Tack för länken. Står en hel del på Trainingpeaks oxå.
Är med i watt gruppen på google oxh där finns en hel del matnyttigt oxå.
Har läst allt som Joe och Andrew C producerat men det svåra är att hitta värden som man kan anpassa till sig själv.
Det är väl bara att lära sig av egen erfarenhet. :)

Återgå till "Träning"

I samarbete med

- Triathlonbloggar