Träningsprogram, alternativ

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

Träningsprogram, alternativ

Inläggav Pontus » 15 jan 2016, 15:48

Varifrån "får" ni era träningsprogram?

Läser ni på själva eller har tränare som skapar personliga program?
Eller finns det alternativ online där det går att göra/köpa personliga eller anpassningsbara träningsupplägg?
Gärna länkar och personliga erfarenheter.

Jag har hittills läst på själv och halvt om halvt gjort egna program. Men nu är jag sugen på att styra upp ett ordentligt program för hela våren.

pdais97
SprintMästare

Re: Träningsprogram, alternativ

Inläggav pdais97 » 17 jan 2016, 19:35

Körde coach för något år sedan och det var bra. Rekommenderas.
I år så har jag valt att följa Trainerroads IM-program.
I alla fall gällande cyklingen för det är inom denna disciplin som jag behöver förbättra mig.
Sedan kommer jag att försöka blanda lite sim och löpning från egen erfarenhet.

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Re: Träningsprogram, alternativ

Inläggav Glad » 17 jan 2016, 22:31

Jag har baserat mitt träningsår på Trainingpeaks ATP funktion.
På veckonivå har jag ett litet google sheets ark som räknar ut hur långa dom olika passen ska vara baserat på ATPns periodisering.
Sen på passnivå är jag på samma spår och baserar det mesta på Joe Friels bok: Triathletes training bible.
Styrkepassen har jag knåpat ihop baserat på Strength Training for Triathletes av Patrick Hagerman.
Cykelpassen nu på vintern tar jag från Sufferfest, Trainerroad och Zwift beroende på vad jag vill ha ut ur det för dagen. Får se över detta när det blir drägligt att cykla ute.
Löppassen kör jag när det vankas intervaller även där sufferfest men även en del favoriter jag samlat på mig som supertusingar osv. Annars är det pulsbaserad löpning ute oftast. Kryddas med svaghetsträning som backfokus eller trail.
Simmningen är inte så strukturerad för tillfället om jag ska vara ärlig. Brukar nöja mig med att köra ett autogenererat pass baserat på hur hårt jag vill köra för dagen.
//BudgetTriathleten

Återgå till "Träning"

I samarbete med

- Triathlonbloggar