Trainerpass

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
Petter
Supersprintare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 okt 2015, 21:25

Trainerpass

Inläggav Petter » 09 jan 2016, 10:58

Någon med inspiration till trainerpass till IM?

Bör man köra lågintentisva typ 2-3h också eller bara intervall?

mikaeleriksson
Supersprintare
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jan 2016, 19:16
Klubb: Helsinki Triathlon Club

Re: Trainerpass

Inläggav mikaeleriksson » 13 jan 2016, 19:43

Det beror på vilken period av träning du befinner dig i. När är ditt lopp?

Oavsett skulle jag aldrig köra ett rent 2-3 h pass på trainern då det helt enkelt är för tråkigt. Om du är i en tidig basperiod och gör ditt första 2h-pass på ett tag är det förstås inte läge att köra något desto tuffare, men då kan du istället dela upp passet genom att cykla backar (lite annan muskelstimulering men med jämn ansträngning ändå) eller kadensintervaller, så lägg t.ex. in en halv timme där du kör 85 rpm i 5 minuter i lite högre växel, sen 5 minuter i lägre växel med 100-105 minuter.

Sen när du går igenom basfasen så sätt gradvis in intensiteten. OBS! Det finns andra skolor också, vissa tror stenhårt på hårda intervaller men jag skulle säga att majoriteten (bland annat Joe Friel, som jag anser vara den mest framstående tränaren inom triathlon) fortfarande tror på detta mer traditionella sätt. Då kan du börja med intervaller som är UNDER din tröskelnivå (90-95%) sen går du vidare till rena tröskelpass i slutet av basfasen (sista fyra veckorna om du kör en 12-veckors basträning t.ex.).

Jag skrev ett blogginlägg om detta koncept för basträning här tidigare i veckan, kolla in det om du vill veta mera: https://www.scientifictriathlon.com/tri ... -training/

Ger gärna exempel på mer specifika pass också, men då behöver jag som sakt veta var du befinner dig i din träningscykel :)
Kolla in min blogg!

Jag använder många, långa timmar på både efterforskning och skrivandet av varje post - inga Runner's World kortisar här inte!

https://www.scientifictriathlon.com/blog/

Petter
Supersprintare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 okt 2015, 21:25

Re: Trainerpass

Inläggav Petter » 13 jan 2016, 21:36

Tack för bra svar!

Huvudfokus är Kalmar.

Som jag kör nu blandar jag lite 20x2 under tröskeln, med åttaminutare osv. Kör inga
VO2, kanske man borde?

mikaeleriksson
Supersprintare
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jan 2016, 19:16
Klubb: Helsinki Triathlon Club

Re: Trainerpass

Inläggav mikaeleriksson » 14 jan 2016, 20:00

20 x 2 under tröskel är ett bra pass! En grej att tänka på är att variera träningspassen trots att man försöker stimulera samma system, så man inte blir supereffektiv på just ett, jättespecifikt pass. Så du kan varva med t.ex. 4 x 10 minuter, 5 x 8 minuter och 3 x 16 minuter.

VO2 bör du absolut köra, men jag skulle vänta med dem faktiskt tills det är 9-10 veckor kvar. VO2-pass har jättestor bang-for-buck potential, men man kan bara förbättras av dem under en period på ungefär 9-10 veckor innan man måste höja sin aeroba bas igen för att kunna dra mera nytta av dem. Således ärdet smartas att få ut den här nyttan under den perioden som leder upp till tävlingen. :)
Kolla in min blogg!

Jag använder många, långa timmar på både efterforskning och skrivandet av varje post - inga Runner's World kortisar här inte!

https://www.scientifictriathlon.com/blog/

Petter
Supersprintare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 okt 2015, 21:25

Re: Trainerpass

Inläggav Petter » 18 jan 2016, 13:46

Ja men nice. Då ligger jag nog hyfsat rätt där. Vad rekommenderar du får olika VO2-max pass
för IM?

mikaeleriksson
Supersprintare
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jan 2016, 19:16
Klubb: Helsinki Triathlon Club

Re: Trainerpass

Inläggav mikaeleriksson » 22 jan 2016, 21:50

Ursäkta för sent svar, men bättre sent än aldrig. Ett favoritpass är 6 x 3 minuter med 2-4% backe, och tre minuters återhämtning emellan. Nu när jag börjar fundera lite dock och kollade vad du skrev tidigare så visst, kör VO2 max, men håll det till en kortare period på typ 4 veckor från 9 veckor ut. 1 VO2max pass per vecka denna period bör räcka. Detta i och med att IM är ditt ända fokus, där VO2max inte är en direkt avgörande faktor, utan mera ett trevligt nice-to-have.
Kolla in min blogg!

Jag använder många, långa timmar på både efterforskning och skrivandet av varje post - inga Runner's World kortisar här inte!

https://www.scientifictriathlon.com/blog/


Återgå till "Träning"


I samarbete med

- Triathlonbloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst