FTP-puls, ökning=bra?

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

FTP-puls, ökning=bra?

Inläggav Pontus » 23 dec 2015, 17:35

Jag gjorde ett test på min stationära cykel för att få reda på min FTP (puls). Har ingen wattmätare, så pulsen får duga än så länge.
Jag har gjort samma test tidigare och fick nu 160bpm mot tidigare 165bpm. Det ligger ju väl inom gränsen för vad pulsen kan diffa mellan olika tillfällen, av olika anledningar.
Men, jag började ändå fundera på vad en sådan minskning betyder (förutsatt att det är en reell minskning).
Har jag fått sämre mjölksyratröskel ( mycket möjligt), eller har bara pulsnivån vid tröskeln förändrats?
Bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Re: FTP-puls, ökning=bra?

Inläggav Glad » 26 dec 2015, 21:17

Grovt generaliserat, om vi låtsas att testerna var perfekta, så har du blivit mindre mjöksyratålig.

En högre tröskelpuls (självklart bara jämfört med din egen tidigare lthr eftersom själva värdet är styrt av genetik osv. Det är deltat man kan titta på) är i regel bättre. Det innebär att du kan påfresta hjärta och systemet hårdare innan mjölksyrakoncentrationen blir högre än vad kroppen kan göra sig av med. (Ja ja, jag vet att det inte är mjölksyran som är problemet men det är fortfarande en bra indikator).

Det kan ju ta några gånger innan man får ett bra LTHR värde eftersom man måste lära sig hur hårt man ska gå ut för att hålla hela vägen utan att ha kraft kvar osv. Har du bara gjort det två gånger så behöver det inte betyda en sänkning. Då kan det helt enkelt vara så att du disponerade testet lite bättre förra gången. :)
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

Re: FTP-puls, ökning=bra?

Inläggav Pontus » 11 jan 2016, 20:00

Tack, jag misstänkte att det var så det låg till.
Jag får ligga i lite på trainern nu då helt enkelt :)

Återgå till "Träning"

I samarbete med

- Triathlonbloggar