Träningsmängd

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Träningsmängd

Inläggav Glad » 06 dec 2015, 13:37

Hittade denna tabell i Joe Friels bok: The triathletes training bible.

På föregående sida beskrev han att när man planerar nästa års mängd, kan man ta senaste året +10 -15 %. Om jag följer det så kommer jag upp i minimimängden för en HIM 2017. Trots det tycker jag Tjörn gick bra i år och jag har förhoppningar om Kalmar nästa år.

Hur resonerar andra om mängd? Följer ni tabellen?
Bilagor
Timmar.jpg
Timmar.jpg (83.18 KiB) Visad 2016 gånger
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Träningsmängd

Inläggav Claes » 06 dec 2015, 16:54

Korta svaret är "nej". Och det lite längre "inte alls".

Jag hade 364 timmar mellan Kalmar 2014 och 2015, och det blev en hyfsad utveckling med en tid under 10 timmar. Det är ju faktiskt ett snitt på ynka 1 timme per dag :shock:

Eliten kör väl över 1000 timmar oberoende distans, så jag vet inte hur jag ska tolka den där tabellen. Är den för age groupers? Med vilket mål? Oavsett finns det väldigt mycket annat som är viktigare än mängd. Om man blint skulle gå på tabellen skulle det nog leda till skador och/eller mycket blask-träning. Och med jobb och familj vet jag inte hur det skulle gå?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Inläggav Glad » 06 dec 2015, 22:28

Ptja, detta står i samband med tabellen:

"Table 7.1 offers guidelines, presenting the annual hours typical of athletes by race distance and age. This is not a required volume. There are many athletes with years of racing experience who put in far fewer miles than those suggested here for their category and yet race quite well. Training volume is the most effective for developing endurance. With endurance already established by years of training, the emphasis can be shifted away from volume toward intensity.

You can produce better training results by carefully limiting the number of hours you train than by struggling through an overly ambitious volume. If you have a full-time job, a family, a home to maintain, and other responsibilities, be realistic - don't expect to train the same volume as the pros. Training is their job.

If, however, you have not been competetive in the past, endurance is a limiter, and you fall well below the suggested annual hours for the longest races you have targeted for this season, consider increasing your volume to approach the lower figure in your race range, so long this as this is not more than a 15 percent increase. Otherwise, if there are to be changes at all, keep increases in your annual hours from year to year in the range of 5 to 10 percent."

Så jag tolkar det som, om du inte är proffs, skit i detta, så länge du redan har tränat upp dig under många år. Knepigt.
//BudgetTriathleten

xrister75
Supersprintare
Klubb: SPIF
Kontakt:

Inläggav xrister75 » 17 dec 2015, 12:59

Körde Kalmar -14 och -15 och gjorde det med en årsmängd på 330h, dock långt ifrån lika snabb(13h) som Claes men jag tror inte 30h till hade gjort att jag nått samma tid. :-)

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Inläggav Claes » 17 dec 2015, 15:30

xrister75 skrev:Körde Kalmar -14 och -15 och gjorde det med en årsmängd på 330h, dock långt ifrån lika snabb(13h) som Claes men jag tror inte 30h till hade gjort att jag nått samma tid. :-)

Säg inte det ;)

Måste nämna att mina timmar är "moving time", som training peaks räknar, alltså utan vila. Det är ju främst simningen där ca 20-25% är vila på ett pass. Simmar jag en timme brukar moving time vara ca 45 min. Jag har vilat ungefär 30 timmar i poolen under den perioden alltså... :shock:

Det rör alltså totalt om ca 400 timmar jag har i loggen mellan Kalmar 2014-2015.
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Återgå till "Träning"

I samarbete med

- Triathlonbloggar