Relation puls/watt träning kontra tävling

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
Heah
SprintMästare

Relation puls/watt träning kontra tävling

Inläggav Heah » 26 okt 2015, 06:55

Jag körde min andra IM i Kalmar i år och funderar på relationen puls/watt. På långa träningsturer har jag legat på 235w och 140-142 i puls och då har jag inte varit utvilad innan passet, snarare tvärtom.

I Kalmar körde jag på 5:03, höll 225 i watt och låg på 151 i snittpuls.

Tycker denna relation är lite konstig. Hur ser det ut för andra? Vad har ni för relation puls/ watt på långa träningspass kontra tävling?

Vad beror det på att pulsen rusar så på tävling?

Användarvisningsbild
StefL
Supersprintare
Klubb: SCT

Re: Relation puls/watt träning kontra tävling

Inläggav StefL » 27 okt 2015, 10:04

Jag har hittills inte använt wattmätare (är kanske dags nu iof, man måste ju köpa nåt dyrt varje år...) men jag har noterat att pulsen i princip alltid ligger några slag högre vid samma upplevda ansträngning vid tävling. Jag antar att det har att göra med adrenalinpåslag/tändning eller något sånt och har accepterat att det är så...

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Inläggav Claes » 27 okt 2015, 20:41

När du är sliten, som du antyder att du kanske varit under träningspassen, kan det vara svårt att jobba upp pulsen trots att känslan och farten är där. Bollade just den frågan med coach Björling i somras då jag körde mina längsta cykelpass. Låter normalt mao :)
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Heah
SprintMästare

Inläggav Heah » 28 okt 2015, 06:47

Så du menar att pulsen blir lägre vid en given watt när jag är nedtränad? Kroppen är lite märklig ibland.

Kanske inte så mkt att fundera på då

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 28 okt 2015, 08:32

Heah skrev:Så du menar att pulsen blir lägre vid en given watt när jag är nedtränad? Kroppen är lite märklig ibland.

Kanske inte så mkt att fundera på då

Precis. Googlade lite nu och hittade denna: https://www.usacycling.org/encyclingped ... hp?id=7402

If you're in the midst of a training block, know that you are beginning to push the limits when you can elevate your heart rate into the prescribed ranges for the prescribed durations, but experience a higher than normal perceived exertion. For example, if you are able to work into the 3-5a plus zones with a responding heart rate, but you experience a higher than normal perceived exertion or experience more leg fatigue than usual, then you are beginning to push the limits.

Mitt i en tung träningsperiod får man helt enkelt ta i mer för att få upp pulsen i samma zon. Och går det för långt riskerar man att bli "övertränad".

Att vi fortfarande producerar samma effekt utan att det känns nämnvärt jobbigare kan jag inte förklara dock. Det måste ju slita mer tycker jag?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Heah
SprintMästare

Inläggav Heah » 28 okt 2015, 10:38

Det pekar ju snarare på att det borde vara tvärtom - när jag är nedtränad så borde jag ha högre puls på samma watt. Nu är det tvärtom.

Annars får jag väl fundera på om simningen tar mer än vad jag tror/ vad det känns som.

Emil
Supersprintare
Klubb: SCT

Inläggav Emil » 28 okt 2015, 12:50

Hur kändes det då? Dvs upplevde du det som att du låg lika på Borgskalan?

Hur var kadensen? Vid samma watt ger högre kadens högre puls och tvärtom. Du flyttar belastningen mellan hjärtat och muskulärt i benen.

Även värmen spelar roll. Kalmar 2015 var väll lite varmare än sommaren generellt (dvs då du tränade).

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 28 okt 2015, 14:19

Heah skrev:Det pekar ju snarare på att det borde vara tvärtom - när jag är nedtränad så borde jag ha högre puls på samma watt. Nu är det tvärtom.

Nja, jag menar att effekten och känslan är samma, men pulsen lägre då du är nedtränad. Och att det är ett varningstecken om diffen börjar bli stor mot vad du är van att se. För att få upp pulsen måste du jobba hårdare och producera mer effekt än vanligt, för att pulsen ska hamna där den borde vara. Till slut tar det väl bara stopp och kroppen stänger av, eller nåt :roll:

Spekulationer. Här får nån mer kunnig fylla i.

Hursomhelst upplevde jag detta under min tyngsta period i somras. Jag kunde köra på rätt hårt men pulsen hängde inte med som jag var van att se. Eftersom jag upplevde ansträngningen som jobbig tog jag det som att det inte var en ren kapacitetsförbättring.

Kjd
Supersprintare

Inläggav Kjd » 28 okt 2015, 21:06

Sist på bollen.
Angående puls och watt. Pulsen reagerar på många olika saker så som värme fysisk status höjd koffein m.m
Watt är ju då inget mått på hur hårt jobbar utan på den kraft man producerar.
En kombinationen av båda är ju att det bästa för att veta din status och form.

Återgå till "Träning"

I samarbete med

- Triathlonbloggar