Återhämtning efter IM

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
Användarvisningsbild
BigFred
SprintMästare
Klubb: Race & Shine
Kontakt:

Återhämtning efter IM

Inläggav BigFred » 25 okt 2015, 22:06

Hur många veckor behöver man på sig för att återhämta sig efter en Ironman? En fråga som självklart skiljer sig från person till person men vad skulle ni generellt säga? Jag sprang Sthlm halvmaraton 4v efter IM Kalmar och hade hopp om nytt pb men det sket sig då jag fick soppatorsk efter ca 14-15km och fick en tid som var 6 min sämre än föregående år.

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Återhämtning efter IM

Inläggav Claes » 26 okt 2015, 10:23

Som du själv skriver - väldigt individuellt, mest beroende på vilken belastning du är van vid skulle jag tro.

Upplever att jag hämtat mig snabbare i år än förra året efter Kalmar. Men man ska nog inte helt gå på känsla heller utan inse att man behöver bra med vila, aktiv eller hel. Jag har kunnat träna på bra nu, hårt och länge, men det lossnar liksom inte. Förra året åkte jag på den ena förkylningen efter den andra i typ 2 månader efter...

Det kan ju vara så att du fortfarande var sliten på nåt sätt då du sprang halvmaran, även om det inte kändes direkt? Eller slarvade du med energin?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Återgå till "Träning"

I samarbete med

- Triathlonbloggar