Simtider i bassäng mot open water

Upplägg, favorit-/hatpass, periodisering, färdiga scheman, mm
zemi
Supersprintare

Simtider i bassäng mot open water

Inläggav zemi » 25 okt 2016, 12:47

Hej jag har börjat få kläm på simning och förbättrat mina tider i bassängen jag klara hålla 1:35-1:40 fart på 15 stycken 100m med start 2.
Det jag undrar är lite vad har ni gjort för tider i bassäng och sedan vilka tider ni gjort på tävling tex ironman simning eller halv-im?
Vilka tider borde jag klar på ironman simning med bra förhållande?
Mitt mål är att klara under 1:10 på ironman kalmar vilka tider borde jag klara i bassäng för de?

Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

Re: Simtider i bassäng mot open water

Inläggav Pontus » 26 okt 2016, 10:21

Jag tar mig egentligen vatten över huvudet när jag svarar på simfrågor. Men generellt tror jag att simning utomhus är snabbare.
Men då med förutsättningarna att det är lugna förhållanden, våtdräkt, att du kan navigera hyffsat och eventuellt draft:a på någon.

Om du inte har simmat så mycket öppet vatten tidigare så är det såklart en förutsättning att du övar på det, i grupp, för att få till en bra simning.
Jag är en långsammare simmare än du i bassäng, utan voltvändningar dock. Jag gjorde HIM-simning på 38 min sist.
Så 1:10 borde ju vara helt görbart med dina bassängtider, tror jag.

pan
SprintMästare

Inläggav pan » 28 okt 2016, 14:13

Om man är en ovan simmare så är man ofta snabbare i öppet vatten.
Är man en gammal tävlingssimmare blir skillnaden mindre om man jämför med bassäng då vändningar är till ens fördel tidsmässigt.
Därav tidsskillnaden på när det är våtdräkt eller inte. proffsen tappar mindre

pan
SprintMästare

Inläggav pan » 29 okt 2016, 10:02

Prova att korta vilan och kör några till. Ta 10-15 sek vila.se hur det påverkar dina tider.
Våtdräkten gör som sagt rätt stor skillnad men tänk även på att vågor gör det mer svårsimmat
När du har chansen i sommar, provsimma nån form av förutbestämd/kontrollerad bana och se hur din tid ser ut där

Johantanman
SprintMästare
Klubb: Terrible Tuesdays

Inläggav Johantanman » 01 nov 2016, 06:13

Zemi, klarar du hålla 15x100@1.35-1.40 med starttid 2.00 så är du redan under 1.10 på en Ironmansimning skulle jag säga.

zemi
Supersprintare

Inläggav zemi » 08 nov 2016, 09:03

Tack för hjälpen! Ska se till att bibehålla min simform fram till Kalmar nästa år :)

Återgå till "Träning"

I samarbete med

- Triathlonbloggar