Tempocykling och när man ska trycka hårdare

Allt triathlonrelaterat som inte passar in under övriga kategorier.
Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Tempocykling och när man ska trycka hårdare

Inläggav Claes » 28 apr 2016, 09:26

Jag har alltid försökt cykla med så jämn belastning som möjligt över den sträcka jag kör, och tänkt att det borde ge mig den bästa tiden. Men efter att ha läst denna artikel har det gått upp ett litet ljus för mig:

http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ind-46946/

Slutsatsen i artikeln är att man får mer ut av varje watt ju långsammare det går. Anledningen är att motståndet från vinden ökar exponentiellt. Det är ingen nyhet för mig, men jag har aldrig funderat över utslaget det ger. Känns inte som jag greppat detta fullt ut så jag måste fundera mer på det. (Jag vill ha 100 koll och veta matematiken bakom. Jobbig jag är...)

Hur brukar ni lägga upp era tempolopp/triathloncyklingar?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

Re: Tempocykling och när man ska trycka hårdare

Inläggav Pontus » 29 apr 2016, 10:02

Nyckeln är inte vindmotståndet utan tiden det tar för de olika momenten.
Man spenderar mer tid i motvind och/eller uppförsbacke än i medvind/utför. Detta gör att snitthastigheten påverkas mer i dessa partier (under längre tid).
Att vindmotståndet ökar exponentiellt förtar, till stor del, vinsten av att öka i motvind och minska i medvind.
I uppförsbackar har man inte samma problem som med vinden. Därför är det där man ska lägga det stora krutet.

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 30 apr 2016, 20:47

Ja, det har du ju rätt i. Sen kan man ju inte gå hur hårt som helst där heller... Men helt klart ska jag tänka lite annorlunda då jag kör tempo i fortsättningen!
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Claes » 03 maj 2016, 08:16

Men om man tittar på Ironmandistansen kanske det fortfarande verkar rimligt att gå så jämnt som möjligt:

http://triathlon.competitor.com/2015/09 ... est_102474

Dom skriver här att det blir viktigare att köra jämnt ju längre distansen är, och speciellt med löpning efteråt.

Återgå till "Allmänt"

I samarbete med

- Triathlonbloggar