Training Peaks

Allt triathlonrelaterat som inte passar in under övriga kategorier.
Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Training Peaks

Inläggav Glad » 30 nov 2015, 14:59

Jag reggade mig just på training peaks. Jag har all min träningsdata på Movescount och skulle tycka det var trevligt att få över den till TP. När man kopplar ihop kontona så är det bara framtida träningar som kommer flyttas över.

Någon som har ett knep att flytta alltihop?
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Training Peaks

Inläggav Claes » 01 dec 2015, 09:38

Kan du exportera ut data i nåt standardformat från Movescount, tex tcx?
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 01 dec 2015, 13:01

Ja, men bara en och en. INget för att få ut alla pass.
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 01 dec 2015, 13:07

Hmm. Kanske har hittat en lösning. Om jag använder syncmytracks för att exportera till dropbox och sen tapiirik för att få in det i trainingpeaks.
Ska läsa lite mer innan jag köper appen.
//BudgetTriathleten

JonathanFlod
Supersprintare
Klubb: Triathlon Väst

Inläggav JonathanFlod » 01 dec 2015, 22:05

Hojta om du får till det, jag har själv tänkt tanken att flytta över allt. Men från Garmin connect istället.

Vänligen
Jonathan

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 01 dec 2015, 23:37

Japp! Löste det nu på kvällskvisten. Har inte lagt över riktigt allt än. Bara de senaste ett och ett halvt åren.
För mig funkade Syncmytracks (android app. 24kr.) Sparade ner allt på mobilen i gpx format. Sen använde jag airdroid för att spara filerna på datorn. Sedan laddade jag upp filerna på dropbox. Sista steget var Tapiriik. Där kopplade jag ihop Dropbox och Training Peaks och tryckte Sync. Nu väntar jag på att servern ska hinna slänga upp allt. I teorin funkar det :P Om inte så har jag iaf programmen som behövs för att dra det någon annan väg om jag måste. Syncmytracks kan lägga alltihop på strava till exempel sen kan jag synca därifrån.

För dig bör det vara lättare eftersom Tapiriik redan stödjer både Garmin och Training Peaks. Studsa in på https://tapiriik.com/
Koppla ihop dina konton och kör :)
//BudgetTriathleten

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Inläggav Claes » 02 dec 2015, 07:22

Bra klurat!

Minns inte riktigt hur jag fick över min gamla data från Connect. Tror jag exporterade manuellt, sida för sida från Connect, och sedan använde TP's Device Agent (http://help.trainingpeaks.com/hc/en-us/ ... vice-Agent) för att ladda upp det. Tog bara data från årets början då.
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 02 dec 2015, 09:31

Hmm. Saker fördes över under natten, men bara väldigt sporadiskt. Vet inte om det var Tapiriik eller trainingpeaks som misslyckades men nu har jag en drös slumpmässiga pass utsprinklade över året :S
Device agent skulle gå men då måste jag dels separera alla pass per sport och få bort allt jag har på TP för Device Agent har inget sätt att skydda mot duplicates.
//BudgetTriathleten

Karl
Supersprintare

Inläggav Karl » 02 dec 2015, 14:08

Hej Glad,

Jag har använt Suunto sen våren 2014 och gjorde i helgen överföring till TrainingPeaks. Det tog några timmar och nedan beskrivning är fritt från mitt minne och den lämnar lite att önska, kanske kan du komplettera den allteftersom du framskrider? Generellt funkar iaf metod hyffsat, lite manuellt pillande med nedladdning och det verkar vara en bugg när det gäller pool-simning (utan GPS) där ingen data kommer med. Om den ligger hos Movescount eller TrainingPeaks vet jag ej, har lyft frågan till TrainingPeaks.

"Min" metod, fritt från mitt minne:
  • Installera FireFox
  • Installera tillägget GreaseMonkey
  • Lägg till det här scriptet till GreaseMonkey: https://github.com/alexbr/movescount-batch-exporter
  • Om det gjorts korrekt, och när du befinner dig i Summary, välj att visa kalendervy, så ska det komma upp en "Tools"-meny nedanför kalendern där du kan välja export as...
  • Börja med att välja ett pass att exportera i FireFox. I en dialogrutan så bör det komma upp vill du exportera n antal pass (förhoppningsvis bara det du valt, men själv lyckades jag inte riktigt välja ett helt år åt gången, eller enskilda pass), välj typ ja. Det kommer sen upp ytterligare dialogruta som frågar om du vill ladda ner filen av format .fit, välj att du vill det, och välj att du inte vill ha dessa dialogrutor framöver.
  • Nu vill du välja så många pass som du bara kan och exportera. Det här var lite småkrångligt.
    • Eftersom det funkade sådär testade jag att lägga till en URL i GreaseMonkey-scriptet i rutan som kallas allowed (om det påverkade resultatet vet jag ej), men det var iaf http://*.movescount.com/summary* .
    • I en separat webbläsare gick jag månad för månad (Chrome), och kopierade URL:en till Firefox, och uppdaterade sen FireFox, därefter valde jag att exportera med Tools-menyn. Här kommer dialogrutan upp, som frågar om du vill exportera N-antal pass. Här var det lätt hänt att man valde samma som tidigare månad, en check på det, är att hålla koll på hur många pass man exporterar varje gång i dialog-rutan.
    • När jag gjorde detta exporterades ibland samma pass två gånger (runt månadsskiftet, då jag tror att jag summary väljer mer än en månad varje gång), det upptäckte jag inte förrän efteråt... men om det händer så kan man enkelt ta bort det i sin download-katalog eftersom dubbletter får en (1)-efter sig.
  • Efter att ha tagit bort alla dubletter drog (drop and drag) jag filerna från min katalog till kalendern i TrainingPeaks. Då importerades filerna. Drar man samma fil två gånger så blir det två pass i TrainingPeaks! Kan vara värt att testa med en månad först, för att se att det fungerar som det ska.

Jag anar att plugin-scriptet inte är uppdaterat för senaste version av Movescount. Annars hade det antagligen gått att exportera alla pass på en gång. Alternativt förstod jag inte riktigt hur man skulle göra. Men! Om du använder dig av ovanstående metod, vore det fantastiskt om du antingen kan göra guiden mer korrekt eller uppdaterat scriptet så att guiden blir mycket kortare!

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Kontakt:

Inläggav Glad » 02 dec 2015, 14:33

Tack Karl!

Jag har precis kommit fram till att mitt stora problem var att exportern jag använde drog ut .gpx även från filer som Suunto inte vill ska vara .gpx. Det orsakade alla möjliga skojiga problem. .FIT verkar dock lösa biffen.

Jag har rensat min TP nu iaf så jag kan försöka igen. (Shiftselect alla felaktiga dagar och delete).

Jag testade Tampermonkey igår (Chromversionen av greasemonkey) och fick inte till det. Får testa firefox när jag kommer hem ikväll! Tack för att du delar. Jag sammanställer vad jag hittar när jag har löst det hela :)

Som du skriver så funkar TP kanon med Drag and drop så jag överger tapiriik.
//BudgetTriathleten

Återgå till "Allmänt"

I samarbete med

- Triathlonbloggar