Sida 1 av 1

Halv IM, långpass cykel

Postat: 28 sep 2016, 08:07
av slaentbjorn
Hej!

Gjorde triathlondebut 2014 med en sprint och en olympisk. Har enbart sprungit sedan dess men nu är siktet inställt på comeback 2017 med bl a en halv ironman i Jönköping.

Mitt preliminära mål för halv IM är att kunna hålla en snitthastighet på 30 km/h under de nio milen.

Jag undrar hur långa mina långpass på cykel bör vara? Räcker det att sikta på 1,5-2 h en gång i veckan och att under april-juni köra 2,5-3 h kanske tre eller fyra ggr? Lägg till det 1-2 pass på runt 60 min i veckan.

Jag är mkt oerfaren som cyklist och får mjölksyra i låren innan jag knappt är andfådd. Den centrala motorn är bra men cykelmusklerna behöver träning.

/Tack på förhand!

Re: Halv IM, långpass cykel

Postat: 30 sep 2016, 12:24
av Claes
Det kan mycket väl räcka.

Fokusera vintern på styrka, teknik och vo2 max, och bygg sedan på med uthållighet.

Om du är ny på cykel kan jag rekommendera lågkadens intervaller, tex 3*8 min i 60-70 kadens (2 min lätt som vila mellan). Och du behöver inte köra så att du ramlar av efteråt, men lite tufft ska det vara. Minst ett sånt i veckan där du över tid lägger till repititioner - börja med 3 st och öka till 5-6 mot våren . Börjar det kännas i knäna får du backa av.

En annan klassiker är 4*4 min vo2 max (ca 90 kadens). Och då ska du ta ut dig max - utan att tappa på slutet!

Lycka till!

Re: Halv IM, långpass cykel

Postat: 04 okt 2016, 21:14
av Pontus
Glöm inte att långpassen ska vara lugna. Om du är ovan cyklist tror jag det är extra viktigt att få timmar i sadeln, och bli "bekväm" på cykeln. Hellre länge och sakta än kort tid och fort (på långpassen alltså).

Re: Halv IM, långpass cykel

Postat: 09 okt 2016, 20:57
av slaentbjorn
Tack Claes och Pontus!

Köpte min första riktiga racer förra helgen. Just nu är jag bara ute och njuter av att köra på en riktig cykel men så småningom får jag börja variera träningen lite och köra lite intervaller.

Jag har märkt att en av skillnaderna på cykel och löpning är att man kan faktiskt vara ute och cykla i 2 h utan att det sliter så värst mkt. 2 h löpning är alltid jobbigt för mig, oavsett tempo. Efter fyra rundor och tot 15 mil på nya hojen har jag också insett att cykling kan vara sjukt roligt, ösa på i nedförsbackar, leka TdF i uppförsbackarna och kolla segment på Strava. Helt annan känsla och mer variation jämfört med löpning (än så länge).

Hoppas få in så många km som möjligt innan snön och isen kommer. Sen blir det fokus på simning o löpning under de riktiga vintermånaderna.