STRYD – WATTMÄTARE FÖR LÖPNING – TESTAD EN VECKA

Skriv en regelrätt recension av nån pryl du testat. Långt och utförligt eller kort och snabbt!
Heah
SprintMästare

STRYD – WATTMÄTARE FÖR LÖPNING – TESTAD EN VECKA

Inläggav Heah » 31 okt 2015, 08:29

STRYD – WATTMÄTARE FÖR LÖPNING – TESTAD EN VECKA!
October 31, 2015 · by heah79 · in Uncategorized. · Edit
Stryd – testad en veckan!

Jag fick min stryd i början av veckan, levererad till jobbet en dag då jag sprungit till jobbet på morgonen och skulle springa hem då dagens uppgifter var klara. Förväntasfull satte jag på mig den – och inget hände! Det visade sig att jag fått en enhet med urladdat batteri. Bara att springa hem och byta.

Stryd är en effektmätare för löpning placerad i en pulsmätare. Den uppskattar din effekt med hjälp av flera accelerometer och en höjdmätare. Antar att den deräknar effekt snarare än mäter effekt, kanske motsvarar den mest iBike snarare än powertap. Jag vill dock gärna testa och se vad den kan ge.

Första testet blev dagen efter på ett intervallpass bestående av serien 3x(70sek hårt/20 sek vila).
stryd1

Detta pass kördes med min Garmin 910xt i cykelläge. Nackdelen är att jag får hastighetsangivelser i km/h och inte i min/km. Det går ju att vänja sig vid detta så det är inget stort problem, men jag hade föredragit att kunna få infon i löpläget.

I fredags körde jag uppvärmning på löpbandet med min stryd.

stryd2

Här öppnar sig mycket intressant då jag satta farten på en konstant fart efter 1 minut och lät den vara där. Det visar sig att watten varierar mellan ca 245 och 310 (10sek medel) på samma hastighet! Det går också att se att variationen samvarierar med kadensen.

Stryden skulle alltså kunna användas till att utveckla löptekniken och framför allt testa olika löpstilar på löpbandet och få direkt feedback vad som är mer eller mindre effektivt. Det borde gå att lära sig att få denna typ av feedback utomhus också. Riktigt intressant blir det om stryd lyckas utveckla sin programvara så jag kan få feedbacken i mina hörlurar medan jag springer.

Just nu är det mycket variabler att hålla reda på, samt en del info som kanske fattas (ground-contact time mm) men jag hoppas att detta kommer i nyare versioner av programvaran.

Sista passet denna veckan blev ett långpass, genomfört några timmar efter ovan nämnda styrketräningspass.

stryd 3

Jag sprang passet med min garmin på samma sätt som intervallpasset, men sprang utan info om watt på skärmen då jag ännu inte vet riktigt hur jag skall använda den. Vill samla in info först, samt se om jag litar på watten eller inte.

Watten liknar de jag får då jag cyklar. Vid längre pass med konstant puls sjunker watten på slutet. Vid cykling har jag med goda resultat valt att gå på watten istället för pulsen – vi får se hur jag gör här.

En oro: Elevation börjar och slutar på olika ställen på samtliga pass. Inte bra om mätaren använder höjdmätaren för att beräkna kraften. Så här ser det ut:

stryd4

Slutsatser:

Stryd verkar vara en spännande enhet som jag gärna testar mer.

Styrkan sitter nog mest i möjligheten att öka löpeffektiviteten, här finns så mycket mer att göra än vid cykling.

Det behövs bra programvara som stödjer analysen.
Senast redigerad av Heah 02 nov 2015, 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glad
Olympier
Klubb: SCT
Kontakt:

Re: STRYD – WATTMÄTARE FÖR LÖPNING – TESTAD EN VECKA

Inläggav Glad » 01 nov 2015, 18:47

Häftigt! Du låter inte helt såld än. Jag läser gärna en uppföljning på detta när du använt den lite mer och vant dig vid den.
//BudgetTriathleten

Oskar
Supersprintare
Klubb: SCT

Re: STRYD – WATTMÄTARE FÖR LÖPNING – TESTAD EN VECKA

Inläggav Oskar » 08 nov 2015, 14:09

skall det vara bilder i inlägget?

Återgå till "Recensioner"

I samarbete med

- Triathlonbloggar