Energi på cykelpass

Mat, återhämtning, race nutrition, tillskott, etc.
Ola
SprintMästare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 okt 2015, 10:57
Ort: Ljungby

Energi på cykelpass

Inläggav Ola » 14 apr 2016, 16:47

Vad brukar ni inta för energi på cykelpass upp mot 3-4 timmar? Har problem med att jag ibland blir väldigt orkeslös på cykelpass. Idag cyklade jag 10 mil vilket för mig innebär 3.20-3.30 i tid. Då hade jag en halv liter sportdryck å en halv liter vatten + en dubbelsnickers med mig. Vilket jag kan tycka borde räcka på träning, men blev ändå helt matt i kroppen sista milen där det blev knappt styrfart tillslut, men var annars bra i både lungor och ben men energin var som bortblåst.

Kan ju tillägga att jag är inte nån van cyklist på långpass, inte många pass upp mot 3 timmar (var första i år idag) så kan det vara att man vänjer kroppen efter några längre pass? Läser ju om flera som bara har vatten med sig å kör 10-12 mil men skulle jag prova det så hade jag ju legat i dikeskanten efter 6-7 mil.....

Tar gärna emot förslag!

Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 okt 2015, 19:53
Ort: Järfälla
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

Re: Energi på cykelpass

Inläggav Pontus » 15 apr 2016, 12:21

Du kan prova med lite mer dricka. Ca 1/2 liter per timme brukar jag vilja ha, men det är säkert individuellt.
Tar du sportdryck och snickers i början eller slutet av passet?

Ola
SprintMästare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 okt 2015, 10:57
Ort: Ljungby

Re: Energi på cykelpass

Inläggav Ola » 15 apr 2016, 17:07

Nu tog jag sportdryck var 20:e minut, dock inte så mycket varje gång. Tog snickers vid 3,5 och 7 mil. Ska prova ha med mig mer dricka, för nu blir det ju att jag tar ganska lite varje gång för att det ska räcka hela rundan. När du tar en 1/2 liter i timmen är det bara sportdryck då eller är det vatten med?

Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 okt 2015, 19:53
Ort: Järfälla
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

Re: Energi på cykelpass

Inläggav Pontus » 16 apr 2016, 11:03

Främst vatten på distanspass.
Men nu lyssnade jag på prestera mera's senaste podd igår om att vänja kroppen med sportdryck ca 4 veckor innan lopp. Väl värd lyssning.
Så det kommer jag nog köra på en del av passen snart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 okt 2015, 17:45
Ort: Sollentuna
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Energi på cykelpass

Inläggav Claes » 16 apr 2016, 12:03

Tänkte just hänvisa till Prestera Mera :)

Bäst att prata om mängd (gram) kolhydrater (vilket är det viktigaste att få i sig) istället för flaskor. Det beror ju helt på hur man blandar eller vilket färdigblandat märke man kör. Runt 90 gram kolhydrater i timmen kan dom flesta få i sig utan att magen krånglar, om blandningen av sockerarter är optimal. Sen behöver man ju inte ligga så högt om man bara kör ett träningspass förstås.
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Användarvisningsbild
Pontus
SprintMästare
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 okt 2015, 19:53
Ort: Järfälla
Klubb: Väsby Triathlon
Kontakt:

Re: Energi på cykelpass

Inläggav Pontus » 16 apr 2016, 14:02

Helt rätt.
Men bara för att vara tydlig, så var det själva vattenmängden jag menade att TS kan öka till 1/2 per timme.

Ola
SprintMästare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 okt 2015, 10:57
Ort: Ljungby

Re: Energi på cykelpass

Inläggav Ola » 17 apr 2016, 14:25

Tack för tipsen, ska kolla upp podden.
Jag kör med Umara sport och har väl 50 gram(1skopa) i flaskan om jag minns rätt. Så det är ju lite skillnad att ta 50 gram på nästan 3 1/2 timme eller att ta 90 gram i timmen.... Men som sagt så mycket behövs ju inte på träning, men jag borde ju få i mig mer vätska märker jag ju. Blir nog å testa sig fram och försöka hitta rätt balans på det hela.


Återgå till "Kost & Energi"


I samarbete med

- Triathlonbloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst