Sida 1 av 2

Alkohol och träning

Postat: 17 feb 2016, 12:22
av Claes
Hur mycket kan man dricka innan det blir skadligt för träningen? Jag är inte ute efter att bli stupfull, eller som jag brukar säga, extremt salongsberusad, men vad gör 1-2 glas vin till maten på kvällen? Sabbar det något av min återhämtning? Det är ju naturligtvis väldigt individuellt.

Såg den här länken nyligen och blev mer nyfiken: http://www.mysportscience.com/#!Alcohol ... e0b6174ba9

Bild

Detta handlar om "binge drinking", alltså ganska stora mängder.

Jag kan definitivt känna av 1 glas vin av tyngre sort (ex. Amarone) eller definitivt 2 glas av något med lägre alkoholhalt. Hjärtat slår hårdare, fler arytmier och sämre sömn tycker jag mig kunna koppla till detta. Vissa perioder håller jag mig helt från alkohol och andra blir det en flaska utspritt över fre-sön. Oftast då jag tränar dom tyngsta passen också...

Jag har ganska ambitiösa mål med min träning och den ligger ofta högst upp på priolistan. Men man måste ju leva lite och njuta också tänker jag. Hur tänker ni när det gäller alkohol?

Re: Alkohol och träning

Postat: 19 feb 2016, 10:04
av Pontus
Fysiopodden har haft avsnitt om det som jag tycker var bra.
Colting snackar väl om det i senaste podden. Har inte lyssnat på det ännu dock.

Re: Alkohol och träning

Postat: 19 feb 2016, 10:12
av Pontus

Re: Alkohol och träning

Postat: 19 feb 2016, 16:15
av pan
jag har för mig att man tappar några procent av effekten på konditionsträning men ganska mycket på gymträning på grund av lägre testosteron. Men annat försämras ju med. Koordination, balans och sömnen kan bli lidande.

Tror att man behöver lätta på trycket och slappna av ibland. Även elitidrottare gör det ibland om sällan in för stora tävlingar.
(Inklusive triathleter och simmare som är på högsta nivå)

Re: Alkohol och träning

Postat: 19 feb 2016, 18:31
av Claes
Men det här är ju i allra högsta grad en dosfråga. Vad gör si och så många cl. Eller ska man gå efter hur pass påverkad man känner sig? Vad är det som spelar roll? Jag känner en klar påverkan av ett glas vin och samtidigt finns det ju säkert många med samma vikt som kan dricka två utan att känna ett smack. Är det oavsett det mängden som går i som räknas? Vad är det egentligen som gör en människa "sprittålig"?

Re: Alkohol och träning

Postat: 22 feb 2016, 15:29
av Claes
Nu har jag lyssnat på Coltings pod (där han argumenterar FÖR två glas vin VARJE dag med typ samma argument som MOT två portioner gröt... :roll: ) och fysiopodden. Coltings är bra underhållning och fysiopodden riktigt intressant. Tack för tipset Pontus!

Jag är dock fortfarande nyfiken på hur ni andra gör med alkohol. Dricker ni vin till maten, festar loss, eller är ni helt strikta?

Re: Alkohol och träning

Postat: 22 feb 2016, 16:38
av Glad
Jag har inte druckit på ett och ett halvt år. Tappade liksom intresset. Dyrt och jag mår skit dagen efter. Gillar inte Vin, öl är ok men inte mer. Ser inte poängen.

Re: Alkohol och träning

Postat: 24 feb 2016, 11:30
av Pontus
Jag dricker en öl eller två på helgen för att det är gott och trevligt. Men märker också att jag blir en aning segare morgonen efter.
Men det är ju också en en effekt av att jag samtidigt går och lägger mig senare. De två hör ju för det mesta ihop.

Sen dricker jag mer på fest. Försöker att undvika att bli dyngfull bara, och försöker dricka mycket vatten. Varannan vatten är faktiskt en bra grej!
Alkohol är ok, men FESTANDE är det som påverkar träningen mycket tycker jag.

En anekdot: I fredags på lunchen styrketränade jag. Sen på kvällen var jag på en Kick-off med jobbet, vilket innebar att jag drack ett par öl och några glas vin/champagne. Dvs betydligt mer än vanligt.
Jag hade sedan träningsvärk i typ tre dar. Jag tillskriver iaf en del av den träningsvärken alkoholen...

Re: Alkohol och träning

Postat: 05 okt 2016, 17:33
av Pontus
I sann forskningsanda så provade jag detta igen i helgen.
Sprang ca 10km i barfotaskor. Sen konferens och party hela natten.

Inte en bra kombination. Nu har jag fortfarande väldigt slitna vader :oops: :cry:

Re: Alkohol och träning

Postat: 13 okt 2016, 09:57
av Claes
Pontus skrev:I sann forskningsanda så provade jag detta igen i helgen.
Sprang ca 10km i barfotaskor. Sen konferens och party hela natten.

Inte en bra kombination. Nu har jag fortfarande väldigt slitna vader :oops: :cry:


Haha! Allt för vetenskapen :D