mot förkylning

Mat, återhämtning, race nutrition, tillskott, etc.
Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 okt 2015, 17:45
Ort: Sollentuna
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: mot förkylning

Inläggav Claes » 04 dec 2015, 09:49

Karl skrev:...något som innehåller mer näring (t.ex. ett ägg eller några bitar godis).


Va? :) Godis kanske är något annat för dig. Annars blev det där helsnurrigt.

Med Umara med i tråden kommer här en disclaimer att följande rant är helt ovetenskapligt och bara vad jag tror ;)

Det finns tydligen studier som visar positiva effekter av både lite eller mycket kolhydrater. Då jag åt LCHF var jag dock ofta förkyld, inte mer än innan, men det blev ingen förbättring. De senaste åren då jag ätit mer kolhydrater har mina sjukdagar sjunkit i rask takt. Det har förmodligen mest att göra med att barnen blivit äldre och inte är sjuka lika ofta. Plus att jag blivit immun mot några fler virus. Att jag sover bättre är också en viktig del.

Tror inte att det finns nån mirakelkur mot förkylningar. Det går inte att turboladda immunförsvaret. Nyckeln ligger i att inte belasta det mer än nödvändigt, så att det finns resurser kvar att angripa förkylningsvirus. Sömn är nr 1, hantera stressen och bra mat med ytterst få undantag och "unningar".

Jag har ätit helt glutenfritt i drygt 2 år och antalet sjukdagar sjönk fort sedan jag började göra det. Därför har jag fortsatt. Nu har jag testat att äta lite gluten igen, här och där. Inte för att jag tror att det är nyttigt utan för njutning. Att äta glutenfritt innebär ofta att det blir nyttigare. Så det kan ju ha med det att göra, eller så har det inte med saken alls att göra :)

Finns det överhuvudtaget några vetenskapliga stöd för att en glutenintolerans i någon form skulle kunna hänga ihop med förkylningar?

Viktigaste är dock att göra ändringar och testa nytt om utfallet inte är önskat. Dvs, är du ofta förkyld, ändra något i ditt sätt att leva och se om det gör skillnad. Även om det är väldigt svårt att isolera orsak och verkan med sig själv som testobjekt... :roll:
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Karl
Supersprintare
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 dec 2015, 13:39

Re: mot förkylning

Inläggav Karl » 05 dec 2015, 15:35

Claes skrev:
Karl skrev:...något som innehåller mer näring (t.ex. ett ägg eller några bitar godis).


Va? :) Godis kanske är något annat för dig. Annars blev det där helsnurrigt.



Det som jag menade, men som tydligen inte framgick var att det är rimligt att det vore bättre att ersätta näringsfattiga och energitäta livsmedel med energi- och näringstäta livsmedel. Dvs. ersätt godis (som innehåller lite eller inga nyttiga fetter, vitaminer och mineraler) med ett ägg.

StffanS: Jag har inte sagt att man ska hoppa över kolhydrater. Är du öppen för att fundera i nya banor över vad du äter? Jag är övertygad om att överdrivet intag av näringsfattiga kolhydrater är dåligt för hälsan, och på det stora ökar risken för sjukdomar och däribland förkylningar.

Post-exercise feeding of CHO seems to have no beneficial effect on changes in immune function.

Training on a very low-fat diet (15% dietary fat) may be detrimental to exercise performance and leads to an overall compromised immune function due to a negative energy balance [125] and micronutrient deficiency [32]. High-fat diets (≥40% dietary fat) have also been suggested to be detrimental to the immune system [126]. Although n-3 PUFA are essential to the athlete’s health [129] and are known to be strong anti-inflammatory agents, no beneficial effects of fish oil supplementation on the immunological response to strenuous exercise have been shown.

An overall adequate nutrient availability provided by a well-balanced diet and sufficient fluid delivery may help to maintain immunocompetence in athletes, since inadequate nutrition affects almost all aspects of the immune system. In the expanding field of exercise immunology much has been done, but there is still a great deal more to learn. The ultimate goal of future research is to create a sports drink that contains carbohydrate and a cocktail of immunomodulatory supplements that attenuate markers of inflammation and reduce the risk of infection [4].

(Gunzer W, Konrad M, Pail E. Exercise-Induced Immunodepression in Endurance Athletes and Nutritional Intervention with Carbohydrate, Protein and Fat—What Is Possible, What Is Not? Nutrients. 2012;4(9):1187-1212. doi:10.3390/nu4091187.)

rikala
Supersprintare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jan 2016, 11:52
Klubb: Triathlon väst

Re: mot förkylning

Inläggav rikala » 01 jan 2016, 20:48

Jag var förkyld oftare förr, dricker sedan ca 1 år tillbaka dryck med probiotika (skall dock övergå till tablettform då det innehåller mindre socker), äter även extra tillskott av d-vitamin under de mörkare månaderna på året. Dricker även Aloe vera till frukost. Probiotika och Allokera dricker jag pga att jag har en envis magkatarr som inte vill ge med sig. Jag äter också mer grönsaker än förr och motionerar mer. Om det bara är grönsakerna och motionen som gör skillnad vet jag inte...


Återgå till "Kost & Energi"


I samarbete med

- Triathlonbloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst