Äta kosttillskott?

Mat, återhämtning, race nutrition, tillskott, etc.
StaffanS
SprintMästare
Klubb: Fredrikshof

Äta kosttillskott?

Inläggav StaffanS » 11 nov 2015, 22:08

Jag blir förvånad ibland över hur mycket olika kosttillskott folk verkar stoppa i sig. Min favorit är alla halvtränade människor på gymmet som efter ett slött pass dricker proteinshaker och Gainomax som om det vore saft en varm sommardag. Jag kan förstå om man tränar och tävlar på elitnivå att man behöver fylla på lite, men för oss vanliga dödliga motionärer har jag svårt att se behovet om man bara äter vettig mat.

Själv håller jag mig till (mycket) mat, utan några extra tillskott förutom sporadiskt intag av D-vitamin under vintern när andan faller på att ta lite av barnens droppar.

Hur gör ni? Äter ni några tillskott och i så fall varför? Baserat på vetenskap eller känsla?

Användarvisningsbild
Claes
Site Admin
Klubb: Terrible Tuesdays
Kontakt:

Re: Äta kosttillskott?

Inläggav Claes » 13 nov 2015, 12:22

Jag erkänner öppet att jag säkert sväljer en Gainomax eller två mer än nödvändigt. Men dom dagar jag kör dubbelpass känner jag definitivt en skillnad under det andra passet om jag tar något snabbt direkt efter första.

Tillskott som jag tar är animalisk Omega-3, D-vitamin och Magnesium. Magnesiumet har gjort en markant skillnad på min sömn och förmåga att komma till ro. Det är nog det enda tillskott jag provat där jag känner en skillnad. Och den är tydlig! Uppenbart hade jag en brist där.

Provar också Zink nu för att slippa förkylningar. Om det funkar eller inte är ju vansinnigt svårt att komma fram till. Går ju liksom inte att jämföra på egen hand då det är så många parametrar som avgör och det inte går att isolera bara tillskottet.

Gissar dock att de flesta tillskott som tas av gemene man är på marknadsföringsbasis. Och att vissa smakar fruktansvärt gott. Gainomax blåbär tex ;)
claeswikdahl.com 2016: Vansbro & Kalmar... & Kona! Partners: Cykloteket - Umara Sports

Återgå till "Kost & Energi"

I samarbete med

- Triathlonbloggar